Välkommen till min blogg!

Lite dagboksanteckningar...

Att följa andras fotspår gör inga nya och utan rädsla kan det inte finnas mod.

tisdag, december 16, 2008

Sista jobbaredan!


Igår skrev jag "bara en jultallrik till stavgångarna" kvar. Det trodde jag var det enklaste vi hade! De hade sagt att de nog inte kunde bli fler än 25 st, så jag gjorde jultallrik till så många som det brukar vara - 20 personer högst! Det skulle börja 12.00. Hanna och jag hade varit ute och köpt en back julmust och en stor blomsterkorg till vår kock med en önskan om god jul. Då vi kom till Värdshuset insåg vi att inga ägg fanns så jag begav mig ut och handlade ägg och stenbitsrom. Då jag kom tillbaka hade gästerna redan anlänt ( en halvtimme före bestämd tid). De såg rätt många ut så vi frågade hur många de var. Efter lite räknande kom man fram till att de nog var 34 stycken! detta hade inte varit nåt problem under alla dagar i december, men nu, sista dagen, hade vi ju inte velat köpa in en massa onödig julmat som ingen sen kunde äta upp. Jag fick på med kappan igen medan Hanna dirigerade alla mot glöggbordet. Upp till fiskbilen på torget for jag som en pil och fick snabbt med mig tre sorters sillar och lovade komma tillbaka senare för betalning. Allt gick ju bra, men man blir lite lagom kallsvettig då man märker att man kalkulerat helt fel. Det är nåt jag verkligen märkt i det här jobbet - man kan aldrig veta! Då man slår på stort kommer ingen, då man inte tror det kommer nån så står där en jättedrös! Spänning är livets krydda!

Vi hann med lite inventering av alla kylskåp innan vi bestämde oss för att gå hem. Alla julkort är skickade!

Inga kommentarer: